fredag 5 juli 2013

Vansbro Halvsim 2013

På söndag väntar tredje eteppen på klassikeråret och jag känner väl att jag är hyfsat förberedd. Förra året hade jag simmat rätt så mycket men alltför lite av detta hade jag lagt på sjösimning. I år har jag simmat desto mer i sjö, närmare 30 km har det blivit i Varpan, Runn och Stångtjärn. I planen har också legat att känna på vattnet i Vanån och Västerdalälven innan söndagens lopp. Till skillnad mot set stora loppet så finns det bara ett seedat led i halvsimmet. I detta led var det repstart som gällde, i resten av grupperna var det induviduell chipstart a´la Öppet Spår. Jag hade hamnat i andra led vilket visade sig vara riktigt bra; Otrångt i starten och jag kom iväg som tvåa i ledet från start. Lite av en köldchock blev det väl, 15.7 grader är inte så där väldigt skönt, inte ens i våtdräkt. Simningen var lite krampaktig till en början men det lossnade eftersom och jag var ikapp gruppledaren (ledarinnan visade det sig vid målgång) då vi vek av upp i Västerdalälven. I älven låg jag och skuggade längs bryggan och kunde väl ha ökat lite men de gånger jag försökte gå om på utsidan så blev jag stoppad av en rätt så kraftig motström. Jag försökte mig på en spurt och det gick nästan (typ 0.1 s). Lärdom inför söndagen: slappna av, sträck ut och ge gärnet ned till älven, därefter är det för sent att plocka placeringar. Dagens resultat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar