torsdag 2 augusti 2012

Giro delle Dolomiti - tappa 4 - som i en dröm

Jo, det som på pappret var veckans höjdpunkt motsvarade också förväntningarna; Lite transportcykling första milen norrut från Bozen, sedan upp i dalen Val Gardena innan julgransplundringen började med lugn serpentinkörning upp till Passo Gardena/Grödnerjoch. Vyerna var nästan löjligt vackra, på gränsen till photoshoppade. Jag tog ett ganska långt fikastopp vid sista depån innan dagens backtempo som inte var så där blodigt brant: cirka trettio serpentinkurvor, sexhundra höjdmeter och nio kilometer. Det där med tävlingsmomentet kändes inte primärt en dag som idag men jag var pigg och klämde mig in bland de hundra med marginal (dagens lista). Det blev långfika vid etappmålet Passo Campolongo där man kan avnjuta statyn av Fausto Coppi (tydligen cyklingens Mora Nisse här i trakterna). Sista stigningen var inte helt fel den heller, Passo Della, som var dagens högsta. Sedan var det sex mil hem - utför hela vägen...



4 kommentarer:

  1. glassigt. det ser mer än trevligt ut!/stef

    SvaraRadera
  2. Åh herre gud. Jag vill emigrera.

    SvaraRadera
  3. Jag har en bestämd känsla av att de där topparna är kvar några år till.

    SvaraRadera
  4. Så vacker miljö att cykla i!

    SvaraRadera