torsdag 23 augusti 2012

En halvmil på lunchen

Jag har kört Skierg`n på Friskis ett antal pass nu och inser att det är klart beroendeframkallande. Tidigare har jag mest kört ett varierande antal tusingar (med motstånd 10) med ca en minuts vila mellan varje. Jag har kollat runt på nätet efter tips om hur andra tränar på Skierg´n; Bl.a. Skiergfantasten Eriks blogg har varit en bra kunskapskälla att ösa ur. Tydligen verkar tusingar vara populära medan andra roar sig med hundringar, femhundringar och femtusingar. Jag hade en halvtimmes luncträning till förfogande idag och beslöt mig för att premiärdra femtusen meter. För att inte köra mig helt stum så sänkte jag motståndet rejält - till nivå sex. Första halvan gick rätt så bra och jag låg på ett tempo strax under 2min/500 m. Sedan började det bli tungt och jag kroknade rejält under fjärde kilometern, kvicknade till under den sista och försökte spurta sista hundra metrarna. Resultatet: en skidlängd (0,4 s) över 20 min! Nu skall det bli intressant att upprepa detta med jämna mellanrum framöver, speciellt då skidsäsongen kommit igång. Motstånd sju nästa gång?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar