lördag 31 mars 2012

Röda femton

Minus två och snålblåst i morse. Det var helt klart läge för en löptur lufsartur. Jag tänkte jag skulle se om jag kunde ta mig runt den anonyma klassikern röda femton i Stångtjärnsterrängen; Spåret går till största delen för sig självt och starten är rätt så anonym, tvärs över stigen från den stora spårkartan (som den röda inte är med på).
Anonym start
Det var väl hyfsat torrt och dessutom lite tillfruset i på stigarna, men jösses vad stenigt och bökigt det där spåret är. Dessutom var det en hel del vindfällen på de otaliga hyggena, och lite fler markeringar skulle väl inte ha skadat, bl.a. var jag väl uppe en extra gång på Kunterbergets topp (tydligen kan man cykla där). Himla fin och välbehövlig träning gav det i alla fall, speciellt de där små antivrickmusklerna på sidan av underbenen fick sig en rejäl omgång. Finskogen har successivt försvunnit under senare år, men jodå, en tvättäkta nyckelbiotop springer man faktisk igenom, kolla själv in på kartfunktionen i Skogens pärlor

Fin nyckelbiotop - hällmarkstallskog
GPS´n hade jag med mig. Jag glömde visst stänga av den när jag kom till bilen, men en karta av turen (inkl. små felsteg) finns här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar