söndag 22 januari 2012

Bilspårat

I13:s övningsområde räknar jag som mitt andra vardagsrum och speciellt på vintern kan det vara riktigt fint att ta sig en skidtur på det vitt förgrenade systemet av stigar, skoterspår och skogsbilvägar av varierande storlek. Det är ju inte så mycket snö i skogen nu, så att det där med skoterspår faller ju tyvärr bort. De sparsamt plogade vägarna är desto bättre; Jag tog mitt finaste par fulskidor ikväll, men utan kassera in en enda ny repa i skidorna. Det blev en av standardturerna: Järlinden - Kårestugan (via stenbordet) - Sjulsarvet - Mjölnarbo - Bromyra (där det faktiskt var några gruskorn framme i 120-graderskurvan) - Finnbo -Jämmerdalen - MT-LB:n och hem. Snön var fint packad i hjulspåren och glidet var hyfsat, men det lätt isiga underlaget slet valla - jag körde klassiskt men fuskskejtade i småbackarna i slutet. Fin tur, fjärran från Lugnets manchester, rekommenderas verkligen. Och kommer det lite mer snö så blir det säkert en tur på stignätet också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar