lördag 24 september 2011

Rogsjön runt - på ett bättre sätt

Bron över Krokforsån
Likt Nordenskiölds sökande efter bästa vägen mellan Europa och Asien har jag i sommar letat efter bästa cykelvägen runt Rogsjön. OK, jag har väl bara testat en gång tidigare och då slutade det i gråt och tandagnissel, riktigt gnällig var jag faktiskt. Vägvalet denna gång var att åka vika av norrut i Rog och även runda Utgrycken. Vattensystemet jag skulle passsera var samma som förra gången; Då hette vattendraget Lurån, uppströms Utgrycken heter det Krokforsån. Nu hade jag kollat in senaste tillgängliga satellitbilderna och visst kunde man skönja stigen den sista biten innan ån. Även bron såg bron ut att existera. Och visst var det så. Stigen, ca 300 m lång, var riktigt njutbar att cykla på:
Och bron? Lite luftigt byggd med kluvor, och en aningen hal (jag gick över), men stabil. Krokforsån är inte skyddad på samma sätt (Natura 2000) som Lurån, men en fin å är det, och hela vattensystemet lär vara fullt med bl.a. flodpärlmussla och öring, eller vad säger Länsstyrelsens vattenexpertis?

Efter bropassagen var det bara att stå på ut till 50an. Sedan hemåt via Sundborn och Skuggarvet. En fin  morgontur på 69 k.

2 kommentarer:

  1. Tack för tipset. Kanske inte har gjort sista försöket runt Rogsjön, trots allt.

    SvaraRadera
  2. Så är det... Nu börjar det ju dessutom bli tid att åka till Lurån om man vill se riktigt stor öring gå upp från Rogsjön för att leka. Åker man dit strax innan det börjar bli mörkt brukar man kunna se en och annan lekfisk leta sig uppåt...

    SvaraRadera