tisdag 23 augusti 2011

Simtest av Garmin 305

Ellen var ikväll på orienteringskurs med OK Kåre, en högkvalitativ förberedelse för framtida utflykter på egen hand i världen. Platsen var Stångtjärn och mitt mål var att under tiden Ellen orienterade, en timme, få på och av mig gummidräkten, simma lite, samt testa om min senaste leksak , en Garmin 305, skulle fungera även under en simtur. Frågorna var många: Skulle gps´n ta emot några signaler över huvud taget? Hur bra skulle i så fall distansmätaren fungera? Hur skulle höjdangivelsen fungera? Pulsregistrering? Skulle klockan hålla tätt? Och sist men inte minst, skulle klockan sitta kvar på armen eller skulle den singla ned till botten och bli ett tveksamt fall för försäkringsbolaget? För att bättra på oddsen på den sista frågan så säkrade jag armbandet med en tejpbit innan testturen. Jag startade vid bryggan nedanför Stångtjärnsstugan och simmade först bort till hundbryggan. Redan här anade jag oråd eftersom distansangivelsen var av karaktären glädjemätare. Jag simmade vidare via en fiskebrygga bort till badplatsen, tillbaka till startläget och avslutade sedan med en lite snabbare vända bort till badplatsen och tillbaka igen. Hm, 4,84 km! En grov uppskattning är att jag hade simmat ca 1800 m så distansen stämde ju inte alls. När jag nu tankat ur klockan och tittar på kartan så ser turen väldigt taggig ut. Klockan har helt enkelt haft problem med att ta emot signaler med tillräckligt hög kvalitet. Orsakerna kan vara flera, klockan är ju ca halva tiden under vattenytan och dessutom fäst vid handleden som vevar runt som en propeller. Höjdangivelserna verkar ju stämma hyfsat bra med angivelsen att jag mest legat runt 200-metersnivån. Höjdförlust: 125 m, och visst har jag rört armen upp och ned en del... Pulsen verkar stämma (?) men jag ser att jag har lite intensiteten kan höjas betydligt. Och sist men inte minst, klockan höll tätt och höll sig kvar på armen. Summering: gps-mottagningen ger ganska stora fel vid simning men ger i alla fall en ungefärlig bild av var man har varit, och ja, den tål vatten. Men jag kanske skulle sy en ficka på badmössan att ha klockan i?

Jag hann precis få av mig dräkten för att möta Ellen vid sista kontrollen, sedan tog vi ett kvällsdopp, fin kväll.

Kvällens bana

7 kommentarer:

  1. http://www.dcrainmaker.com/2007/09/how-to-swim-with-your-garmin-forerunner.html

    http://www.dcrainmaker.com/2009/09/garmin-forerunner-310xt-in-depth-review.html

    Bra läsning för dig som vill simma med din Garmin! Finns fler bra artiklar i ämnet på denna blogg! Sök!

    SvaraRadera
  2. Men friktionen då? Med den där klumpen på handleden kan det ju inte gå särskilt snabbt!
    //Susanne

    SvaraRadera
  3. Är du säker på att du var nykter?

    SvaraRadera
  4. Tack för alla tips, jag skall läsa på. Och ja, jag var nykter men det ligger kanske lite i att det bromsar lite på vänster sida, bra när man simmar vänstervarv som jag gjorde igår.

    SvaraRadera
  5. Den är väl inte gjord för vattensport har jag för mig. Då ska du ha en 310:a.
    Tror inga garantiner gäller om du har den under vatten så länge. Om de inte har ändrat på den, min är nog fyra år eller så.
    /Karin

    SvaraRadera
  6. Tack Karin, 310'an verkar väl inte visa så bra den heller vad jag har läst, men i badmössan kan ju vara en lösning. Men min får nog stanna på land hädanefter.

    SvaraRadera
  7. 310:an är vattentät och 305 är vattenskyddad (=tål regn). Personligen skulle jag aldrig våga simma med 305:an

    Alla tester jag läst är överens: GPS:en hör hemma i badmössan!

    /Peter Sjöberg

    SvaraRadera